ข่าวประชาสัมพันธ์
จากเวทีการแสดงสู่ห้องเรียน เส้นทางการพัฒนาครูนาฏศิลป์เพื่อความยั่งยืน
การแสดงละครสำหรับเด็กครั้งนี้ไม่เพียงเป็น “เวทีการเรียนรู้” แต่ยังเป็น สนามฝึกวิชาชีพจริง
ที่ทำให้นักศึกษาครูได้ตระหนักว่าความเป็นครูคือพันธกิจแห่งการสร้างคนและสร้างสังคม
โดยอาศัยศิลปะการแสดงเป็นเครื่องมือพัฒนาการเรียนรู้และคุณภาพชีวิตของผู้เรียน
กรุงเทพมหานคร, 26 กันยายน 2568 – วิทยาลัยการฝึกหัดครู มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนคร
จัดกิจกรรมการแสดงละครสำหรับเด็ก ภายใต้รายวิชา ละครและการแสดงสำหรับเด็ก โดยนักศึกษาชั้นปีที่ 2 สาขานาฏศิลป์ศึกษา ณ ศูนย์สาธิตการบริบาลและพัฒนาเด็กปฐมวัย กิจกรรมนี้สะท้อนการเรียนรู้เชิงประสบการณ์ที่มุ่งพัฒนาทักษะวิชาชีพครูในศตวรรษที่ 21
พลังของการเรียนรู้เชิงประสบการณ์ นักศึกษาได้เรียนรู้การวางแผน ออกแบบ และจัดการแสดงจริง ซึ่งเป็นการบูรณาการความรู้ทางศิลปะ การศึกษา และการทำงานเป็นทีม กระบวนการดังกล่าวช่วยพัฒนาทักษะการสื่อสาร ความคิดสร้างสรรค์ และการแก้ปัญหาอย่างเป็นระบบ อันเป็นทักษะสำคัญของครูผู้สอนในอนาคต
การสนับสนุนจากเครือข่ายวิชาชีพ กิจกรรมได้รับการสนับสนุนจาก อาจารย์ชุลีกร เลิศประเสริฐ
ผู้อำนวยการศูนย์สาธิตฯ และ ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.กนิษฐา สังขรัตน์ รองคณบดีฝ่ายกิจการนักศึกษา
ตลอดจนคณาจารย์ ครู พี่เลี้ยง และบุคลากรที่เกี่ยวข้อง ซึ่งตอกย้ำความสำคัญของความร่วมมือระหว่างมหาวิทยาลัยและชุมชนในการพัฒนานักศึกษาครูการจัดการเรียนรู้ครั้งนี้สอดคล้องกับหลายเป้าหมายของ SDGs ได้แก่: SDG 4: การศึกษาที่เท่าเทียมและทั่วถึง นักศึกษาได้ฝึกจัดการแสดงเพื่อเด็ก ซึ่งเป็นการออกแบบการเรียนรู้ที่เน้นผู้เรียนเป็นศูนย์กลางและสร้างโอกาสการเรียนรู้เชิงสร้างสรรค์ ต่อมา SDG 8: การทำงานที่มีคุณค่าและการเติบโตทางเศรษฐกิจ การพัฒนาทักษะวิชาชีพครูด้านศิลปะการแสดง ช่วยเพิ่มศักยภาพและความพร้อมของนักศึกษาในการเข้าสู่ตลาดแรงงาน และ SDG 11: เมืองและชุมชนที่ยั่งยืน ความร่วมมือกับศูนย์สาธิตปฐมวัยเป็นตัวอย่างของการสร้างเครือข่ายระหว่างมหาวิทยาลัยกับชุมชน เพื่อส่งเสริมการเรียนรู้และการมีส่วนร่วมของสังคม
This children’s theater project was more than a performance; it was a professional training ground where future drama teachers could engage in authentic practice. It underscored that teaching is not merely a profession but a lifelong mission to nurture individuals and transform communities. Through the arts, these students discovered powerful tools to enhance learning and enrich the lives of future generations.
Bridging Stage of Performing Art to Classroom
Bangkok, September 26, 2025 – The College of Teacher Education at Phranakhon Rajabhat University hosted a dynamic children’s theater performance as part of the Drama and Performance for Children course, led by second-year students in Performing Arts Education. The event, held at the University’s Early Childhood Demonstration and Development Center, showcased how experiential learning can enhance teacher training in the 21st century while aligning with the United Nations Sustainable Development Goals (SDGs).
Advancing Drama Teacher Education for Sustainable Futures
Experiential Learning in Action: Through the process of planning, designing, and performing a live stage production, students integrated knowledge of performing arts with educational practices and teamwork. This real-world learning environment fostered essential competencies for future teachers, including creativity, communication, collaboration, and problem-solving—skills critical to effective teaching in diverse and evolving classrooms.
Professional and Community Engagement: The initiative was made possible with support from Ms. Chuleekorn Lertprasert, Director of the Early Childhood Demonstration Center, and Asst. Prof. Dr. Kanittha Sangkarat, Associate Dean for Student Affairs, alongside faculty members, mentors, and staff. This collaboration highlights the value of partnerships between universities and communities in cultivating high-quality teacher preparation.
The program embodies a strong commitment to sustainable development, particularly in three key areas; SDG 4: Quality Education – The performance emphasized student-centered learning by creating innovative experiences for children. Then, SDG 8: Decent Work and Economic Growth – By strengthening professional teaching skills in performing arts, the program enhances students’ readiness for the labor market. And SDG 11: Sustainable Cities and Communities – The collaboration with the community-based demonstration center reflects inclusive approaches that strengthen educational ecosystems

