ข่าวประชาสัมพันธ์
วิทยาลัยการฝึกหัดครู ลงพื้นที่ชุมชนวัดพระยาสุเรนทร์ ในโครงการยกระดับนวัตกรรมชุมชนด้วยกระบวนการวิศวกรสังคม
วิทยาลัยการฝึกหัดครู ลงพื้นที่ชุมชนวัดพระยาสุเรนทร์ ในโครงการยกระดับนวัตกรรมชุมชนด้วยกระบวนการวิศวกรสังคม
วันที่ 20 กรกฎาคม พ.ศ. 2568 วิทยาลัยการฝึกหัดครู มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนคร โดยการนำของ อาจารย์ ดร.กนิษฐา สังขรัตน์ รองคณบดีฝ่ายกิจการนักศึกษา ได้นำทีมคณาจารย์และนักศึกษาลงพื้นที่จัดกิจกรรมภายใต้โครงการ “ยกระดับนวัตกรรมชุมชนด้วยกระบวนการวิศวกรสังคม” ณ ชุมชนวัดพระยาสุเรนทร์ เขตคลองสามวา กรุงเทพมหานคร
กิจกรรมดังกล่าวจัดขึ้นเพื่อส่งเสริมให้นักศึกษาได้เรียนรู้ผ่านการปฏิบัติจริงในบริบทของชุมชน โดยเฉพาะการแลกเปลี่ยนความคิดเห็นกับสมาชิกในพื้นที่ และการนำเสนอเครื่องมือทางนวัตกรรมที่นักศึกษาได้ออกแบบขึ้นบนพื้นฐานของการวิเคราะห์ปัญหาและความต้องการของชุมชนอย่างแท้จริง
ตลอดกระบวนการ นักศึกษาได้ฝึกฝนทักษะการคิดวิเคราะห์เชิงระบบ การทำงานเป็นทีม การสื่อสาร และการแก้ไขปัญหาเชิงสร้างสรรค์ อันเป็นหัวใจสำคัญของกระบวนการวิศวกรสังคม นอกจากนี้ กิจกรรมยังส่งเสริมการสร้างเครือข่ายความร่วมมือระหว่างสถาบันอุดมศึกษาและชุมชน ซึ่งจะนำไปสู่การพัฒนาอย่างยั่งยืนในระดับท้องถิ่น
การดำเนินโครงการครั้งนี้ไม่เพียงเป็นการส่งเสริมการเรียนรู้เชิงรุกเท่านั้น แต่ยังเป็นเวทีในการปลูกฝังจิตสำนึกแห่งการรับใช้สังคม พร้อมทั้งส่งเสริมให้นักศึกษาตระหนักถึงบทบาทของตนในฐานะ “พลเมืองผู้มีความรับผิดชอบ” และ “กำลังสำคัญของประเทศในการพัฒนาสังคมในอนาคต”
Empowering Communities Through Social Engineering: CTE at Phranakhon Rajabhat University Leads Innovation-Based Outreach in Bangkok
Bangkok, Thailand – July 20, 2025
The College of Teacher Education (CTE) at Phranakhon Rajabhat University (PNRU) continues its commitment to community engagement through an innovation-centered initiative aimed at fostering local development. Led by Asst. Prof. Dr. Kanittha Sangkarat, Associate Dean for Student Affairs, a group of faculty and students visited the Wat Prayasu Rhen Community in Khlong Sam Wa District to implement the project titled "Community Innovation Enhancement through Social Engineering."
The initiative reflects a growing emphasis on experiential learning and civic responsibility among Thailand’s teacher education programs. By engaging directly with residents, students gained first-hand experience in needs-based problem analysis and community dialogue, culminating in the design and presentation of localized innovation tools tailored to address specific challenges.
Throughout the project, students honed a diverse set of skills, including systems thinking, collaborative problem-solving, effective communication, and creative innovation—all key competencies within the framework of social engineering. The activities also fostered strong academic–community networks, paving the way for sustainable local development that aligns with the goals of Thailand’s higher education reform.
The project underscores the CTE’s broader mission: preparing future educators who are not only competent in the classroom, but also deeply engaged in social transformation. By instilling a sense of responsibility and service, PNRU reaffirms its role in shaping civic-minded graduates who are ready to lead in both education and community development.